نشست خبری مسابقه تلویزیونی «عصر جدید» عصر امروز (شنبه / ۲۶ مرداد) با حضور عوامل این برنامه از جمله احسان علیخانی، امین حیایی، بشیر حسینی، آریا عظیمی نژاد و ایمان قیاسی در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.
در ابتدای این نشست علیخانی گفت: عصر جدید یک برنامه استعدا یابی عمومی و تخصصی است. اما ما سعی کردیم که استعدادها را بشناسیم و روی آنها مانور بدهیم. در فینال عصر جدید از ابتدای حضور یک شرکت کننده تا مرحله فینال را پخش خواهیم کرد تا مخاطب بتواند تفاوت پیشرفت فینالیست را ببیند.
وی با بیان اینکه باید گفت هر گروه مربی و طراح داشت و زیر نظر صاحبان رشته تمرین می کرد، افزود: کلاسهای روانشناسی برای شرکت کنندگان دایر شد.
علیخانی اظهار داشت: صرفا این نبود که شرکت کننده فیلم بفرست و فردا مقابل دوربین بیاید. خیلی از شرکت کنندگان تا آن روز که به عصر جدید آمدند به تهران هرگز سفر نکرده بودند خیلی سخت بود که یک شرکت کننده از منطقه صفر مرزی بیاید مقابل دوربین و داوران و ده ها دوربین قرار بگیرد و نیاز به اموزش داشت.
کارگردان و تهیهکننده برنامه «عصر جدید» افزود: یکی از شبهات درباره برنامه ما این بود که آیا شرکت کنندگان را فقط برای پر کردن برنامه مقابل دوربین آوردید و یا آینده این افراد مهم است.
علیخانی توضیح داد: در این باره رابزنی های بسیاری کردیم. اینکه کشف، دیده شدن و رسیدن شعار برنامه ما بود و قرار شد در حین مسابقه اعتبار تخصصی به نفر اول تا پنجم تعلق بگیرد و تا یک سال ۵ فینالیست را همراهی میکنیم و سعی داریم در فصل آینده دعوت به کار شوند و به شرکت کنندگان جدید کمک کنند.

فصل جدید عصر جدید زمستان ۹۸ روی آنتن می رود
این تهیهکننده اظهار داشت: تمام تلاشمان را میکنیم که فینالیستهای ما به جایی که حق شان است برسند.
وی با بیان اینکه برای من ساختن عصر جدید سختترین کار در طول عمر کاری ام بود، گفت: میانگین ضبط ما زیر ۱۵ ساعت نیست. از جابه جایی شرکت کنندگان تا مشکلات فنی و لوکیشن همه با هم زمان و انرژی زیادی از تیم گرفت. کار سختی بود اما باید خبر جدیدی بدهیم که زمستان ۹۸ شاید فصل دوم عصر جدید روی آنتن برود.
علیخانی همچنین درباره زمان پخش این برنامه تاکید کرد: طرفدار برنامه نود هستم و ما در ایامی دوشنبهها بعد از اخبار شبانه روی آنتن رفتیم که نود تعطیل بود و روی آنتن نمیرفت.
دخالت در رای دهی را قبول دارم
وی درخصوص حواشی های پیش آمده درباره حضورش در ابن برنامه گفت: چند نکته درباره برنامه ما وجود دارد که برنامه را از سایر مسابقات تلویزیونی استعداد یابی جدا میکند. حضور میزبان در برنامه ما با بقیه برنامههای مشابه فرق دارد. من احساس می کردم کارم در برنامه به عنوان وکیل و مدعی العموم شرکت کننده ها نیز می تواند جلو برود. باید قبول داشت در مسابقات استعدادیابی ریتم برنامه خیلی بالاست و بعد از اجرا داوران رای می دهند و تمام. من حس کردم حضور من و گفتگوهایم با شرکت کنندگان به آنها و داوران کمک می کند.
این مجری اعلام کرد: به هرحال ما چهار داور با سلایق مختلف داشتیم که هرکسی روی رای خود پافشاری میکرد و تماشاگران هم در مواقعی میخواستند نظرشان را تحمیل کنند. من باز هم میگویم دخالت در رای دهی را قبول دارم ولی اینکه این کار نقد خوب شود یا بحث دیگری است.
تهیه کننده عصر جدید همچنین با تاکید بر اینکه این یک برنامه استعداد یابی عمومی است و قرار نیست با وزارت علوم و یا آموزش و پرورش نیز در ارتباط باشد گفت: فکر میکنم گاهی دوستان ما را با آموزش و پروش اشتباه میگیرند در حالی که ما را باید به عنوان یک برنامه تلویزیونی دید. روزی که قرار شد این برنامه را بسازم همه دوستان دلسوزمن گفتند کاری که باید از آب در نمیآید. آنها تاکید می کردند که در تلویزیون نمیشود چنین برنامه ای ساخت. باید بگویم مردد هم شدم اما چیزی در درونم به من گفت که میشود.
یک استعدایابی جدید که بومی سازی شد
علیخانی در ادامه افزود: من از نسل دهه ۶۰ هستم. در دوران کودکی و نوجوانی ما چه کسی برایمان استعدادیابی میکرد. اوج چالشی که داشتیم قبل از کنکور بود. آن زمان به ما میگفتند اگر می توانی خوب مطالب را حفظ کنی رشته انسانی را انتخاب کن و اگر در مسائل حل کردنی خوب عمل می کنی حتما رشته ریاضی را انتخاب کن. حتی اگر کودک رادیو خانه شان را خراب میکرد میگفتند حتما مهندس میشود. در مدارس هم اوج تحسین ما کارتهای صدآفرین بود. اگر توانسته باشیم در این برنامه حسی را برانگیخته کنیم که فکر میکنم این کار را کردیم، اتفاق مبارکی است. البته الان معضلات جدی درباره نگاه پدر و مادرها به استعدادها داریم که امیدوارم عصر جدید در این روند استعدادیابی تاثیر بگذارد.
او با اشاره به نقد هایی که درباره کپی بودن برنامه شده بود نیز عنوان کرد: ماجرای تولید و پخش مسابقات تلویزیونی بیش از هفتاد سال است در همه جای دنیا دنبال می شود. من به عنوان یک برنامه ساز از خودم پرسیدم چرا در ایران این مسابقه ها ساخته نشود؟ یک تیم شدیم و سعی کردیم کار خوبی بسازیم و روی آنتن ببریم. فرم همان فرم بود. خیلی ها گفتند چرا کپی؟ آیا ماشینی امروز سوار می شوید از روی فرم اصلی ساخته نمی شود،پس باید گفت همه ماشین ها کپی است؟ آیا دوباره باید چرخ را اختراع کرد و یا از روی فرم اصلی یک چرخ جدید طراحی کرد؟ استاندارد هایی وجود دارد که باید رعایت می شد. چون اگر بخواهیم اینجوری نگاه کنیم اخبار و خبرگزاری هم یک کار کپیرا دنبال می کنند. اینکه چقدر متناسب با فرهنگ خود کار میکنیم بحث دیگری است. این برنامه را نمیشود با برنامههای استعدادیابی سال ۲۰۱۹ مقایسه کرد اما به نسبت اولین دورههایی که هر یک از این کشورها برگزار کردند، خیلی بهتر بودیم
وی در ادامه تصریح کرد: کدام برنامه استعداد یابی را دیده اید که در آن نقال و خراط بیاورند.بله، این چیزها مختص ما ایرانی ها است. حالا در این میان عده ای با تلویزیون دعوا داشتند به ما خرده می گرفتند و می گفتند چرا میز شما شبیه مدل های خارجی است و شبیه بوی از ایرانیها نبرده است. در حالی که من واقعا نمیدانم باید چه کنم که میزمان شبیه میزهای ایرانی باشد. آیا این میز پشتی و فرش ایرانی کم داشت.
هشت هزار صفحه تحقیق و چهار خط قرمز مهم
بشیر حسینی یکی از داوران برنامه نیز درخصوص تحقیقاتی که در پیش تولید این برنامه انجام شده است گفت: ما برای ساخت یک مسابقه استعداد یابی خوب مطالعات دانشگاهی داشتیم و این مطالعات خروجی اش به تنهایی هشت هزار صفحه شد. در این میان متوجه شدیم چهار شاخصه که همه برنامه سازان در این عرصه روی آن مانور می دهند جزو ممنوعیت های ما برای ساخت چنین کاری است. جنسیت، رقص، استفاده ازحیوانات و استفاده از برخی از ابزار خط قرمزهای ما بود
وی در ادامه عنوان کرد: حالا فکرش را کنید ما برای ساختن عصر جدید حتی ۱۰ جذابیت ابتدایی مسابقات استعداد یابی را نداشتیم. ساز که البته همان ساز ابداعی هم بود نیز با نگرانی در برنامه نشان داده شد. پس ما تا ۴۰ درصد نمیتوانستیم از جذابیت بقیه مسابقات استعداد یابی استفاده کنیم اما مهمتر از همه ایمان علیخانی به این برنامه بود که باعث شد این اتفاق شکل بگیرد.
وی یادآور شد: به نظرم سوال تقلیدی بودن برنامه یکی دو ماه اول ایجاد شده بود و بعد از آن بسیاری به این نتیجه رسیدند که کار تقلیدی اگر همسان سازی نشود فرهنگ ایرانی زود آن را پس میزند.
دعا کنید به ما بودجه بدهند
علیخانی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره شفاف سازی بودجه برنامه عصر جدید عنوان کرد: من از شما خواهش میکنم دعا کنید به ما بودجه بیشتری بدهند. چون خیلی اوضاع در عصر جدید خراب است. ما فینال را هم گرفته ایم و سفرهایی هم داشتیم اما الان یکی از بزرگترین معضلات ما مباحث مالی است.
وی با اشاره به اینکه برنامه سازی در این حیطه از تولید سریال بسیار سخت تر است خاطر نشان کرد: ما جلسات ارزیابی داریم که در آن ۱۱ نفر حضور دارند و خروجی آن جلسات است که نشان میدهد بیچاره میشویم یا خیر !(میخندد) بی رو دربایستی بگویم همکاران من از جایی به بعد به خاطر دستمزد و هم انرژی بریده بودند اما اینکه اعلام شد برنامه ۷۰ درصد مخاطب دارد انرژی زیادی به ما پمپاژ کرد.
از شوخی ها ناراحت نمی شوم
در ادامه بشیر حسینی درباره طنز «ناخونک» که با عوامل این برنامه شوخی کرده بود اظهار داشت: در علم رسانه وجامعه شناسی میگویند مردم وقتی مساله ای برایشان مهم شود با آن شوخی میکنند. برای ما هم هرچقدر این شوخیها با نقدهای مهمتری همراه بود ما هم با آن همراه میشدیم. من به پشت صحنه برنامه «ناخونک» هم رفتم و اتفاقا از طنز آن استقبال میکنم. اگر خود ما نقد درست اجتماعی نکنیم از بیرون میآیند و طومار ما را میپیچند. همین الان چند مجموعه دیگر میخواهند مثل برنامه ما تولید کنند که امیدوارم از مرز تقلید و ادا فراتر روند. خوشحالم که با ما شوخی شد با این حال خیلی از برنامه سازان مخصوصا طنزپردازان خوششان نمیآید با آنها شوخی شود.
داور عصر جدید در ادامه تصریح کرد: عمو پورنگ نیز ویدیوییگذاشت و با ما شوخی کرد اما کاربران ناراحت شده بودند و مورد انتقاد قرار گرفتند ولی باز هم من مشکلی نداشتم و اعتقاد دارم اگر خودمان شوخی با هم نداشته باشیم پس چطور جنبه هایمان را بالا ببریم. فقط دیگر ابراهیم شفیعی نشوید چون او بهترین بدل من را بازی کرد.
علیخانی نیز درباره برخی از کلیپ هایی که در فضای مجازی به شوخی با استفاده از سکانس ها و کات زدن ها ساخته شده و منتشر شده است گفت: چند تن از مسئولان و مدیران به تلویزیون نامه زدند و گفتند چرا عصر جدیدی این کلیپ ها را ساخته و پخش کرده است. چرا ما باید وقت داشته باشیم که این کلیپ های ممیزی دار را بسازیم و منتشر کنیم؟ من واقعا نمی دانم چطور یک مدیر باور کرده است که این سبک کار توسط برنامه سازان تلویزیون ساخته شده و پخش شده است.
رده بندی نباید باعث عقبگرد شود
مجری عصر جدید همچنین درباره رده بندی سنی که ناگهان در وسط برنامه ظاهر میشد، توضیح داد: ما یک جاهایی درباره رده سنی خیلی سخت میگرفتیم و به سنین زیر ۱۶ سال هشدار میدادیم که برخی صحنهها را نبینند در حالی که نوجوان امروز خیلی چیزها را میبینند و میدانند با این حال در این هشدارها بیشتر روی سخن مان با خانوادهها بود که اگر فرزندشان را میشناسند که اهل ماجراجویی است حواسشان به او باشد. میدانید اگر در این مورد بخواهیم خیلی محدودیت داشته باشیم و سخت گیری کنیم به عقب برمی گردیم اما باید شکل و قاعده پیدا کند و همه تکلیفشان را بدانند.
تهیه کننده عصر جدید همچنین با تاکید بر اینکه خیلی ها نقد کرده بودندکه چرا در برخی از اوقات سبک برنامه ماه عسل به عصر جدید نزدیک می شود اعلام کرد: خب مگر می شود احساس را از ما ایرانی ها گرفت. همین احساس باعث شد برای کمک به سیل زده ها در عصر جدید قدم برداریم و اتفاقا همراهی مردم با ما بی نظیر بود. بیش از هفتاد میلیارد تومان و ده هزار محموله که وسایلی جون یخچال، تلویزیون، فرش و ... بود از درگاه عصر جدید به هلال احمر رسید تا کمکی باشد به عزیزان سیل زده کشورمان.
راوی غم به چراغ جاده تبدیل شد
عظیمی نژاد نیز با اشاره به اینکه در مرحله اول داوران شرکت کنندگان را نمی شناختند اظهار داشت: من تجربه خوبی از این برنامه داشتم. در مرحله اول ما فقط رای می دادیم چون کسی را نمی شناختیم اما در مرحله دوم همه ما ناخواسته درگیر احوالات شرکت کنندگان شدیم. دیگر به خوبی آنها را می شناختیم. اگر این شناخت ها نبود عصر جدید برای من بی معنا می شد. فکرش را کنید من مدام پشت یک میز بنشینم و مدام دکمه را بزنم و از لوکیشین بیرون بیایم. این موضوع برای خود من هیجان انگیز نبود و یک چالش محسوب نمی شد. اما از مرحله دوم به بعد داستان شرکت کنندگان خیلی برایم شگفت انگیز بود. گروه منظم و مرتب و همه با یکدیگردوست بودند.
حسینی نیز با اشاره به اینکه احسان علیخانی از راوی غم به چراغ جادو تبدیل شده است گفت: اتفاق عصر جدید اتفاق نوینی بود و من مطمئن هستم که فصل جدید این برنامه به بهترین شکل روی آنتن می رود.
حیایی نیز با تاکید بر اینکه تصمیم نداشت مدتی با تلویزیون همکاری کند و برنامه ریزی کرده بود که پروژه های سینمایی را بپذیرد گفت: من برنامه ریزی هایم را کرده بودم تا چندین پروژه سینمایی کار کنم و حتی پیشنهاد برای مجری گری در تلویزیون داشتم و اتفاقا و مبلغ قرار داد پیشنهادی نیز خیلی خوبی بود اما قبول نکردم.
وی افزود: زمانی که دیدم علیخانی سخت پیگیر ساخت چنین برنامه ا ی است خود من هم شوق کردم و قبول کردم. من تا مدتی پیشتوسط دیگران داوری می شدم و امروز تجربه خوبی است که در نقش داور استعدادهای جوانان و نوجوانان کشورم را ببینم و داوری کنم. در مرحله اول در رای دهی زیاد سخت گیری نکردیم اما در مرحله دوم همه نقطه ضعف ها و قدرت ها را می دیدیم و سعی می کردیم با رعایت عدالت رای دهیم.
عصر جدید من را هم کشف کرد
قیاسی نیز با اشاره به اینکه سالها است در عرصه هنر فعالیت داشته و سعی کرده است تلاشش دیده شود گفت: من هم یک دهه شصتی هستم که استعداهایم دیده و کشف نشد اما در این برنامه دیده شدم و از این بابت از علیخانی ممنونم.
علیخانی در این باره تصریح کرد: قیاسی سالها است با من کار کرده است و از اعضای مهم تیم طراحی ما است در شرایطی که همه می گفتند برنامه سازی در حیطه کشف استعداد در نمی آید اوبه من روحیه داد و گفت که شدنی ولی سخت است.
تلویزیون، یک غول خجالتی
علیخانی با تاکید بر اینکه در چهل سال گذشته صحنه هایی که در عصر جدید روی آنتن سیما رفته است به هیچ وجه ساخته و پخش نشده است گفت: من بیست سال است که در تلویزیون کار می کنم اما صحنه هایی که عصر جدید ساخت و شبکه سه پخش کرد را در تلویزیون ندیدم. مدیریت شبکه سه به شدت از این برنامه حمایت کرد و پای بچه های این مملکت ایستاد. دختران نینجا، بلک ؟لایت لند و افرادی که چنین استعداد های داشتند چه زمانی در رسانه صداوسیما حضور پیدا کردند؟ اگر ما پای این استعدادها ایستادگی نکنیم چه کسی از آنها حمایت می کند. خیلی از افرادی که در برنامه ما اجرا داشتند به من گفتند که به مهاجرت فکر می کردند و امروز بعد از اینکه در عصر جدید دیده شدند امید را در چشمان آنها دیدیم.
وی در ادامه افزود: در دوره ای هستیم که تلویزیون یک غول خجالتی است و نباید امید استعدادها را نا امید کنیم چون صداوسیما خجالتی است. گذر زمان و جوان شدن مدیران تلویزیون و دیدن واقعیت ها باعث شد عصر جدید ساخته شود. اگر موضوع استعداد یابی را حمایت نکنیم به شرایط قبلی باز می گردیم.
علیخانی درباره دلیل جا به جای زمان پخش این برنامه نیز اظهار داشت: در مرحله اول ما مشکلات کنداکتور داشتیم .جلسه گذاشتیم و مشکلات مربوط به زمان پخش و تغییرات کنداکتوری حل شد.
۱۰۳۸ نفر روی صحنه ما آمدند و ۲۰۰ اجرا داشتند و اگر روزی تیم ما نبود ای کاش کسی باشد که از این بچه ها حمایت کند. من ماه عسلی را ساختم که سه دوره مجریان دیگر اجرا کردند. این موضوع را نقد نکردم و رفتم و قید اجرای برنامه خودم را زدم اما مسئولان خودشان دوباره با من تماس گرفتند. دغدغه ام این است که اگر روزی عصر جدید را هم من تهیه و اجرا نکردم ای کاش فرد دیگری بیاید و از این بچه ها حمایت کند.
وی درباره حضور داروان در فصل جدید این برنامه نیز خاطر نشان کرد: من هر وقت برای برنامه ماه عسل از یک سال پیش برنامه ریزی کردم سال آینده روی آنتن نرفتم و ممنوع الفعالیت شدم فعلا هیچ چیز جز این نمی گویم که داورهایمان واقعا از وجود برای برنامه عصر جدید وقت گذاشتند. خانم نونهالی امروز در جمع ما نیست چون یک مسافرت فوری برایشان پیش آمده بودباید از ایشان نیز تشکر کنم.
علیخانی در پایان این نشست عنوان کرد: برنامه فینال عصر جدید دوشنبه شب این هفته از 21:15 تا ۱ بامداد روی آنتن شبکه سوم خواهد رفت. هفتاد و دو ساعت رای ها باز است و فقط مردم می توانند رای دهند. پنجشنبه 1 شهریور ماه به مدت پنج ساعت برنامه زنده داریم و رای ساعت ۱۲ شب بسته می شود و ساعت یک بامداد نفر اول اعلام می شود. من تا کنون تجربه اجرای زنده در این حیطه را نداشتم و دلنگرانم اما می دانم که بچه ها از پس این کار بر می آیند.